Dlaczego niechętnie oglądamy reklamy telewizyjne?

Co do zasady widzowie niechętnie oglądają treści im narzucone, które ich nie interesują, a do takich należą reklamy telewizyjne. Narzucenie obejrzenia bloku reklamowego nie rzadko skutkuje zniechęceniem. Reklama telewizyjna traci na znaczeniu głównie z powodu spadku oglądalności kanałów telewizyjnych, który to wynika z nadmiaru publikowanych reklam. W ten sposób koło się zamyka.

Sama w sobie reklama telewizyjna, o ile jest dobrze wykonana, z pomysłem nie drażni i nie odpycha odbiorców, jednak jej emisja musi być zaplanowana z umiarem. Przykładem na reklamy tolerowane przez widzów są spoty w Youtube, portalach oferujących filmy online i telewizjach internetowych. Nawet, kiedy nie jesteśmy zainteresowani treścią reklamy to jesteśmy w stanie obejrzeć 30 sekund. Czym innym są bloki reklamowe w telewizjach takich jak TVN, Polsat a także TVP itp. zbyt długie, trwające nawet i po 20 minut bloki reklamowe działają zniechęcająco. Oczywiście stacje pięknie obchodzą prawo, mówiące, że jeden blog reklam nie może przekroczyć ileśtam minut, jednak stacje puszczają dwa bloki reklam, przedzielone ogłoszeniami nadawcy. Chcąc obejrzeć film czas jego obejrzenia wydłuża się o co najmniej godzinę. Niektórzy chwalą sobie przerwę na reklamę jako czas na wyjście do toalety, kuchni, czy telefon ale większość widzów narzeka na zbyt długie lub zbyt częste przerwy reklamowe. Stąd reklama telewizyjna nie jest popularna już tak bardzo jak jeszcze kilka lat temu, kiedy to miała największą moc.

Reklamy telewizyjne bardzo często skrzywiają obraz świata pokazując łatwość odeprania plamy i samo zdrowie pod postacią pizzy z mikrofalówki. Dokładając do tego szybko zmieniający się obraz, jaskrawe kolory mogą podrażniać wzrok jak również powodować zdenerwowanie, co widać w szczególności na dzieciach. Dodatkowym efektem ubocznym reklam telewizyjnych jest oddziaływanie na konsumpcję, potrzeby odbiorców. Widząc reklamę chcemy zwykle tę rzecz mieć, niezależnie od tego czy nam jest potrzebna.

Odporność na reklamy jest bardzo niska, zwłaszcza u osób, których nie tac na zakupy większości reklamowanych produktów i usług. Pod tym względem również odbiorcy oceniają reklamy telewizyjne wyrażając swoją niechęć. Niewiele jest reklam, które są hitem i przebojem telewizyjnym, które się podobają i które odbiorcy chętnie oglądaliby często, do takich należą głównie reklamy luksusowych wyrobów, samochodów. Znacznie częściej reklamy są drażniące, z tendencyjnymi treściami i obrazkami.

W porównaniu do reklamy w Internecie minusem reklamy telewizyjnej jest fakt, iż nie da się jej pominąć, zablokować jak robi się to z łatwością w internecie. Natłok reklam w każdej stacji telewizyjnej może przytłaczać. Nie jeden raz każdy odbiorca nabrał się na reklamę widząc w telewizji zalety danego produktu, który w efekcie, rzeczywistości okazał się nie warty ani swej ceny ani zakupu. Nagminne naciąganie rzeczywistości w reklamach telewizyjnych sprawiło, iż jak żadna inna reklama telewizyjna przestała być wiarygodna.

Przeczytaj następny wpis Komu są potrzebne reklamy w YouTube

Powrót do listy wpisów

Napisz do mnie