Reklama w radiu w praktyce

Do reklam radiowych większość z nas przywykłą na tyle, iż trudno jest sobie wyobrazić radio bez reklam. Jednak nie każda reklama jest dobrą reklamą, z łatwością można uzyskać efekt odwrotny.

Spece od marketingu najczęściej namawiają reklamodawców do intensyfikacji spotów radiowych, by odbiorcom utkwiła treść reklamy powtarzanej wielokrotnie w ciągu dnia. Niektórzy idą dalej proponując zamieszczenie spotów w wielu rozgłośniach jednocześnie tak aby zaistnieć w świadomości odbiorcy niezależnie od tego jakiej stacji słucha. Niestety zbyt częsta reklama może być denerwująca i zwyczajnie zbrzydnąć. Inna sprawa to sama produkcja spotu. Standardem są spoty 30-sekundowe. W ciągu pół minuty niewiele można zmieścić treści, aby była ona nie tylko przejrzysta, zrozumiała ale i atrakcyjna dla słuchacza, przykuwająca uwagę. Warto o tym pamiętać, gdyż zbyt piskliwe reklamy jak również czytane zbyt szybko nie przynoszą zamierzonych efektów. Z uwagi na to, iż w radiu nie ma obrazu znacznie trudniej jest przekazać komunikat, by był jednoznaczny, zachęcający, a głos lektora i same nagrania lektorskie były wykonane profesjonalnie. Producenci dwoją się i troją by zapewnić reklamodawcom wybór pośród najrozmaitszych scenariuszy reklam. Ważne by wybierając scenariusz dopasować go do potrzeb reklamy, produktu, usługi, okoliczności i grupy docelowej.

Zupełnie inne scenki, podkład muzyczny, nagrania lektorskie, czy język komunikatu będzie przygotowany dla młodzieży a zupełnie inny dla przedsiębiorców, osób starszych, artystów, czy wyłącznie kobiet. To, co reklama radiowa powinna bezwzględnie zawierać to podstawowe elementy jak co reklamuje, kto reklamuje, komu reklamuje. Jeśli jest to wydarzenie koniecznie winno być podane jego miejsce jak i termin, wskazaniem byłby także organizator. W przypadku produktów i usług wiele zależy od tego czy reklama tyczy się jako takiego produktu, usługi czy też danej firmy, sklepu, punktu, osoby które ten produkt oferują. Jeśli chodzi o podmiot oferujący w reklamie winien być podany kontakt. Coraz częściej kontakt ten to adres strony www, co znacząco skraca czas prezentacji kontaktu.

Przed emisją reklamy warto zawsze wykonany spot odsłuchać tak w towarzystwie muzyki, jak i innych reklam, by ocenić na ile wyróżnia się i oddziela od reszty. Dobrym rozwiązaniem jest wypracowanie tak zwanego jingla, który niezależnie od treści reklamy będzie kojarzyć się z daną marką, produktem czy firmą. Znacząco ten element dźwiękowy pomaga w realizacji złożonych kampanii reklamowych w dłuższej perspektywie. Z trzydziestoma sekundami w bloku reklamowym trwających zwykle około dwóch minut trudno jest się przebić. Pewnym wyjątkiem są traffic'i jak również spoty sponsorskie, jednakże nie jest to standard dla reklamy radiowej.

Słuchacze najchętniej zapamiętują reklamy radiowe, które cechuje poczucie humoru, radosna i energiczna melodia wpadająca w ucho bądź atrakcyjne hasło reklamowe. Nie zawsze jednak da się pogodzić wszystkie te cechy w jednym spocie, mimo wszystko warto zadbać o to, by spot radiowy był jak najlepszy, podobnie jak i jego emisja odpowiednia pod względem częstotliwości jak i terminu publikacji, pory dnia itp. Dobrze pamiętam świąteczną kampanię reklamową jednej z sieci sklepów rtv/agd pod koniec 2014 roku, kiedy reklamy męczyły w telewizji dosłownie na każdej stacji co przerwę reklamową. Tego chcemy uniknąć :)

Przeczytaj następny wpis Dlaczego niechętnie oglądamy reklamy telewizyjne?

Powrót do listy wpisów

Napisz do mnie